Page content

NLP en doelen stellen (outcomes)

Outcome

NLP is bedoeld voor mensen die iets willen bereiken. Het is een doelgerichte communicatie-methodiek, ontstaan vanuit de studie van mensen die succesvol zijn. Mensen die succesvol zijn in het behalen van doelen, volgen een aantal belangrijke interne procedures bij het formuleren van deze doelen. Ze stellen zich als het ware een aantal vragen in het hoofd, waardoor het helder, duidelijk en beter bereikbaar wordt. Hoe duidelijker je kunt formuleren wat het resultaat moet zijn, hoe helderder je tussentijds en achteraf kunt evalueren of jij je doel (al) hebt gehaald.

Veel mensen zijn geïdentificeerd met hun rol als slachtoffer. Hun aandacht is niet gericht op datgene wat mogelijk is en wat ze willen, hun aandacht is gericht op wat nu waarneembaar is en leven daarmee een reproductie van het verleden in het nu. NLP is een communicatiemodel voor het adequaat programmeren van jezelf en anderen richting de toekomst.

In plaats van je focus te richten op datgene wat je overkomt en nu kunt zien, ga je de focus verleggen naar datgene wat je wilt. De relatie tussen het bewuste en het onderbewuste is daarbij heel belangrijk. Ons onderbewuste en onze hersenen hebben grote moeite met het woordje “niet”. Een voorbeeld: “denk niet aan een gele citroen”. Voor je het weet heb je al een beeld gemaakt van een gele citroen, om vervolgens te besluiten waar je dan wel aan gaat denken. Je hebt het al voor je gezien en hebt er dus een beeld van gemaakt. Ons onderbewuste stuurt ons in de richting van de beelden die we maken. Met andere woorden wanneer je iets graag wilt, is het essentieel dat je dit kunt zien, je er een beeld van kunt maken. Het is dus enorm belangrijk om je aandacht van datgene wat je niet wilt te verschuiven naar dat wat je wel wilt.

Doelen stellen gaat de hele dag door: wat wil ik vandaag bereiken? Wat wil ik met deze oefening bereiken? Waar wil ik vandaag aan werken? Aan welke belemmerende overtuigingen, emoties wil ik werken? Hoe ga ik vandaag om met de mensen in mijn omgeving? Wat wil ik communiceren en hoe ga ik dat doen? Hoe voel ik mij nu en hoe wil ik me voelen?

Doelen en logische niveaus.

Op een hoger abstractieniveau kun je doelen stellen als: ik wil vrede in mijzelf voelen, ik wil op het diepste niveau van mijzelf leren houden, ik wil ontdekken wie ik werkelijk ben, ik wil oprechte vreugde voelen, ik wil leren gezonder te leven etc. Je kunt doelen stellen ten aanzien van het ontwikkelen van capaciteiten en kennis, het doorbreken van belemmerende gedragspatronen, spirituele ontwikkeling enz.

Veel doelstellingen worden geformuleerd op het niveau van gedrag en dit lijkt vaak het makkelijkst. Terwijl het de vraag is of je doelstelling niet beter op het gebied van capaciteiten of nog een ander niveau op het gebied van overtuigingen geformuleerd kan worden.

Een voorbeeld: in mijn praktijk heb ik veel gewerkt met mensen die de wens hebben om af te vallen. Op het gebied van gedrag kun je een doelstelling hebben: “Ik eet tot ik mijn gewenst gewicht heb bereikt alleen nog maar producten die gezond zijn en het bereiken van mijn wens ondersteunen.” Dit doel lijkt haalbaar en realistisch, maar wanneer ik niet weet wat gezonde producten zijn en hoe ik deze moet bereiden, ik niet kan koken etc. Is een doelstelling op het verkrijgen van de vaardigheid om gezond te koken meer efficiënt. En wanneer ik weet wat gezond is, ik kan dit bereiden en ik wil graag gezond leven, maar ik ben er van overtuigd dat het toch niet gaat helpen… “Ik ga toch weer aankomen, ik kan het nooit volhouden en ik ben het niet waard om gezond te leven.” Dan is de doelstelling: ik ga leren mijn belemmerende overtuigingen los te laten, te doorbreken en vervangen voor nieuwe ondersteunende overtuigingen, een efficiëntere doelstelling.

Doelen bereiken

Wanneer je doelen stelt, is het belangrijk om de vraag “Wat wil ik niet?” te vervangen door de vraag “Wat wil ik wel?”. De meeste mensen aan wie je de vraag stelt “Wat wil je graag bereiken?” komen met eindeloze omschrijvingen en waslijsten van zaken die ze niet meer willen en zijn dan verrast dat ze keer op keer dezelfde problemen aantrekken. Wanneer je de vraag stelt: “Wat wil je dan wel?” help je mensen uit de rol van het slachtoffer te stappen en geef je een krachtig instrument in handen; aandacht, energie en onbewuste sturing gaan dan richting concrete doelen en mogelijkheden.

Doelen en emotie

Doelgerichtheid werkt niet alleen op bewust niveau, maar ook op onbewust niveau. Het zorgt er ook voor dat op onbewust niveau de aandacht en energie wordt gericht. Je geeft als het ware jouw neurologie de opdracht zich te richten op een toekomstige gebeurtenis.

Where attention goes, energy flows and results show.

Wanneer we een beeld kunnen maken van ons doel, kunnen we de daarbij horende emotie oproepen in het nu. Kijk eens naar het bereiken van je doel alsof je het nu hebt gerealiseerd en verbindt eens met het gevoel wat je dan hebt. Hoe voelt het bereikt hebben van je doel?

Stel je wilt op een vakantie in Spanje en je wilt genieten van de warmte en ontspanning, kun je daar een beeld bij oproepen? Kun je de ontspanning nu voelen? Kun je het gevoel van de warme zon op je lichaam voelen, hoor je het ruizen van de zee, voel je het zand tussen je tenen? Wanneer we onze aandacht richten op een doel en we kunnen de bijbehorende sensaties en emoties niet ervaren in het nu, dan stappen we in de valkuil van de meeste mensen. Ik ben nu zo druk, ik ren maar door, heb geen moment voor mijzelf en ik weet me niet eens te herinneren hoe het is me te ontspannen. Hierdoor komen we in de problemen. Ik wil zo graag op vakantie in Spanje, misschien heb ik er al een beeld bij, maar de stress van nu overheerst de emotie horend bij mijn doel: ontspanning. Daarmee neutraliseer ik mijn doelstelling. Mijn onbewuste gaat aan de slag met het aantrekken van nog meer spanning, ik krijg keer op keer datgene waar mijn aandacht naar toe gaat. Emoties zijn daarbij meer leidend dan gedachten!

Angst is een van de sterkste emoties die we kennen en heeft daarmee de neiging om onze wensen te neutraliseren. Leer je te verbinden met de emoties van het al bereikt hebben van je doelstelling in het nu. Eén van de belangrijkste voorwaarden voor het behalen van doelen is natuurlijk wel dat ze eerst gesteld moeten zijn. Naast het stellen van doelen is ook de bereidheid nodig er ook ‘echt voor te gaan’. Veel mensen noemen het “werkelijk stellen van doelen” ook wel een intentie.

Naast de bereidheid voor het behalen van doelen, zal je ook jezelf in een stemming moeten brengen, waarin jij jouw energie kunt richten op de uitvoering van het plan. Ook actie zal dus noodzakelijk blijven. Doelgerichte actie wel te verstaan.

    Comment Section

    0 reacties op “NLP en doelen stellen (outcomes)

    Plaats een reactie


    *