Ademen kan 80% van onze stress helpen te verminderen

Page content

article content

Ademen kan 80% van onze stress helpen te verminderen

Zuurstof is leven. Als we maar een paar minuten stoppen met ademen gaan we dood.

Als je naar de ademhaling van een baby kijkt zie je een open ademhaling. Je ziet het hele lijfje ademen. Als we moeilijke momenten meemaken in ons leven hebben we de neiging om onze adem in te houden. Bij hevige emoties, zoals angst, verdriet en boosheid stokt onze adem. We hebben dan de neiging om zo min mogelijk adem te halen.

In de loop van ons leven creëren we een eigen adempatroon. Door onze ervaringen gebruiken we steeds minder onze capaciteit om te ademen. We gebruiken vaak maar 20% van ons vermogen om zuurstof in te nemen. Daarmee gebruiken we dus maar 20% van onze energie! Bewust oefenen met je ademhaling kan je dus enorm veel opleveren.

Voordelen van een diepe ademhaling

  • Het lichaam ontdoet zich sneller van afvalstoffen. Het lichaam is ontworpen om 70% van alle afvalstoffen kwijt te raken via de ademhaling.
  • Het vermindert stress. Hevige emoties zorgen voor een oppervlakkige ademhaling en daardoor krijgt het lichaam minder zuurstof.
  • De hersenen krijgen meer zuurstof: Meer helderheid en inzicht bij de dagelijkse uitdagingen.
  • Een goede ademhaling masseert de ingewanden zoals de maag, dunne darm en lever.
  • De cellen in het lichaam krijgen meer zuurstof.
  • Verbetert de spijsvertering. De spijsverteringsorganen krijgen meer zuurstof en zullen efficiënter werken.
  • Het hart hoeft minder hard te werken als het voldoende zuurstof krijgt vanuit de longen.
  • Extra zuurstof verbrandt overtollig vet.
  • Verhoogt het energie niveau

Met slechts 15 minuten per dag oefenen kun je een enorme verbetering in gang zetten voor je fysieke en emotionele gezondheid. Ervaar veel meer energie (tot wel 80%) en open de deur naar meer liefde en vreugde.

Oefening

ademenDe techniek van ademen: Adem in door je mond. Het beste kun je jouw mond een stuk open houden. Adem helemaal in tot diep onder in je
buik wanneer je de oefening doet.

Uitademen doe je niet door te duwen, maar door alles los te laten.

Stap 1. Ga staan. Plaats je open handen op je dijen. Houd je vingers
gespreid.
Voel of stel je voor dat de energie in je lichaam dat jouw nare gevoel veroorzaakt door je voeten uit je lijf de grond instroomt.
Haal diep adem. (door je mond) Adem uit met ‘Haaaaaa”.
Stel je voor dat met iedere uitademing het vuur van je gevoel verder dooft.

Stap 2. Adem diep in terwijl jij je armen naar boven je hoofd laat  cirkelen. Boven je hoofd laat je de topjes van je duimen en vingers van beide handen elkaar raken.

Adem uit met “Haaaa” en laat je duimen zakken tot op je kruin. De  topjes van de vingers blijven op elkaar.
Adem diep in.

Stap 3. Adem uit met “Haaa” en plaats je duimen op je voorhoofd, (tussen je ogen).
Adem diep in.

Stap 4. Adem uit met “Haaaa” en plaats je duimen op je borstbeen. De topjes van je vingers van beide handen nog steeds op elkaar. Adem
diep in.

Stap 5. Adem uit met “Haaaa” en plaats je duimen op je navel. Vorm met je handen een piramide onder je navel (houd je duimen op je
navel). Adem diep in.

Stap 6. Adem uit met “Haaaa” en plaats je handen plat op je lichaam en laat ze over je lichaam naar je dijen zakken. Adem diep in.

Stap 7. Adem uit met “Haaaa” en ga langzaam met je handen langs je benen naar beneden terwijl je voorover buigt.
Laat je armen los hangen terwijl je inademt.

Stap 8. Adem uit met “Haaaa” terwijl je voorover gebogen staat. Adem in terwijl je rechtop gaat staan.
Ga tijdens het rechtop staan met je handen van onder naar de binnenkant van je benen.

Plaats je handen, wanneer je weer rechtop staat, in de uitgangspositie, op je dijen.
Adem uit met “Haaaa”

Veel plezier met deze oefening. Investeer in je gezondheid en gun jezelf 15 minuten per dag om de positieve effecten te merken.

Comment Section

0 reacties op “Ademen kan 80% van onze stress helpen te verminderen

Plaats een reactie


*