Afvallen en NLP

Page content

article content

Afvallen en NLP

Afvallen en NLP gaat over het veranderen van gedrag en patronen. En misschien laat ook jij je nog steeds onbewust tegenhouden om werkelijk te veranderen en nieuwe patronen te integreren in je leven..

De reden is dan dat je de focus hebt op jouw gedrag, terwijl het vaak onbewuste overtuigingen zijn die jouw potentieel aan capaciteiten belemmeren en daarmee je gedrag beperken.

Als je wat verder durft af te dalen naar de oorzaak van deze frustratie kan dit artikel je helpen te begrijpen waarom je in gevecht lijkt te zijn met jezelf..

De logische niveau’s en de organisatie van jouw leven

Het model “DE LOGISCHE NIVEAU’S” van de antropoloog Gregory Bateson staat model voor het werk van de grondleggers van NLP en geeft o.m. antwoord op de vraag: “Waarom lukt het mij niet om blijvend mijn gedrag of patroon te veranderen?”

Het is een model dat inzichtelijk maakt hoe je veranderingen in jouw leven vaak op een verkeerd niveau tracht te realiseren. En kan direct helpen om te identificeren op welk terrein je wel verandering kunt realiseren.

Logische niveau's NLP en dam bouwenOm je leven te organiseren mag je verschillende niveau’s onderscheiden: Elk bovenliggend niveau beïnvloedt het onderliggende.  Net als water dat vanuit een bron omlaag stroomt.

Stel je maar eens voor dat je dichtbij de bron van een dam staat…

Dan kun je ook voorstellen dat deze bron een directe invloed heeft op de waterstroom verder naar beneden.

Wanneer je deze bron aanpast of verandert dit dus ook invloed heeft op de gehele stroom verder beneden..

En dat terwijl veel problemen onder aan de stroom roemloos worden getracht aan te pakken. Dus kansloos toch?

Elke verandering gaat pas plaatsvinden wanneer deze is gestuurd vanuit een hoger gelegen gebied.

Met andere woorden: Als je een “probleem” hebt met je gedrag,  gaat dit pas werkelijk veranderen als je terug gaat naar de bron van je frustratie nietwaar?

Hier introduceer ik de logische niveaus welke worden gehanteerd binnen NLP modellen:

  1. Missie: Waartoe ben ik hier?
  2. Identiteit: Wie ben ik? Welke rol speel ik nu?
  3. Overtuigingen en waarden: Wat geloof ik over mijzelf en de wereld? Wat is belangrijk voor mij?
  4. Kennis en vaardigheden: Wat kan ik?
  5. Omgeving en resultaten: Waar ben ik?

afvallen en NLP logische niveau's

Onder omgeving en resultaat kun je verstaan jouw levensomstandigheden;  lichaam, woonomgeving, werkzaamheden, vrienden, kleding enz. Als je op één of meer van die vlakken een probleem hebt, zul je je anders mogen gaan gedragen.

Gedrag is alles wat je zegt, of niet zegt, doet of niet doet, wat je aan de buitenkant laat zien, of niet laat zien.

Als je een probleem hebt op het gebied van gedrag, dan kun je dat alleen maar veranderen als je één of méér van de capaciteiten of vaardigheden inzet of andere inschakelt die je ook hebt, maar niet gebruikt.

Meestal is het zo dat we een enorm potentieel aan capaciteiten hebben maar deze niet gebruiken.

Wat houd je tegen om jouw potentieel te gebruiken?

Wat je vaak tegenhoudt is een bepaalde stemming die belemmerend werkt en in stand wordt gehouden door een overtuiging die je over iets of jezelf hebt. Of je bent in conflict met schijnbaar tegengestelde waarden binnen het terrein van jouw “probleem”. Voor nu zal ik meer inzoomen op het effect van belemmerende overtuigingen.

Bijvoorbeeld wanneer je een depressieve bui hebt, omdat je er onbewust van overtuigd bent dat je niets of weinig waard bent. Dan verdwijnen de capaciteiten/vaardigheden zoals:  moed, creativiteit en enthousiasme bij toverslag. Deze vaardigheden bezit je nog steeds, maar je belemmert jezelf om ze te gebruiken.

Op die manier begin je aan jezelf te bewijzen dat je niet bent opgewassen tegen de uitdagingen in je leven. Je bent afgesloten voor de vaardigheden die je nodig hebt om te veranderen en vol te houden. Daarbij zet je jouw “filtersysteem” optimaal in om deze overtuiging nog verder te versterken.

Wanneer je jouw volledig potentieel wilt aanspreken en meer capaciteiten wilt inzetten zal je dus de belemmerende overtuiging(en) op moeten sporen en veranderen. Alles begint bij het idee, bewustzijn en waardeoordeel wat je over jezelf hebt.

Wat geloof je over jezelf of de wereld wat je tegenhoudt om af te vallen?

Mogelijke overtuigingen die je tegenkomt bij eetproblemen en onvermogen om blijvend te veranderen en gezonder te leven zijn:

  • Ik verdien het niet om slank te zijn
  • Ik ben niet veilig in deze wereld
  • Ik mag er niet zijn
  • Ik ben niet veilig zonder “extra” gewicht en kilo’s
  • Ik ben ongelukkig wanneer ik niet mag eten wat ik wil
  • Wanneer ik stress ervaar moet ik eten
  • Het leven zonder lekker eten en genieten is saai
  • Ik ben eenzaam en alleen, eten helpt me gelukkig te voelen

Afvallen en belemmerende overtuigingenWaneer je onbewust overtuigd blijft van de “noodzaak”  van je patroon en de onbewuste overtuiging die dit ondersteunt, blijf je volharden in een ongezonde relatie met voeding en eetpatronen. En dan zal iedere poging om je “eet-gedrag” blijvend te veranderen uiteindelijk falen.

Dit is waarom de meeste begeleidingsprogramma’s en therapieën over eetproblemen niet werken. Ze richten zich op de activiteit van het eten zelf en dat is het niveau van gedrag. Meestal duurt dit erg lang en kost heel veel moeite, terwijl het op de langere termijn niets oplost.

En een bijkomend nadeel is dat er zoveel accent wordt gelegd op eten, dat er vaak nieuwe negatieve overtuigingen in het onderbewustzijn gemaakt worden.

De paradox is dus dat mensen met begeleiding voor het behandelen van “eetstoornissen” de hele dag met eten en manieren van eten geconfronteerd worden en daarmee onbewust worden aangezet tot ongewenste eetpatronen.

Het trieste is dat ze voor hun gedrag ook nog eens “gestraft” worden. En zo ontstaan nog meer onbewuste overtuigingen die het zelfbeeld ondermijnen en daarmee de nodige vaardigheden om te veranderen verstikken.

Hoe kunnen we overtuigingen veranderen en meer vaardigheden toegankelijk maken?

De eerste stap is natuurlijk het opsporen van beperkende overtuigingen. Dat kan confronterend zijn en tegelijkertijd de beste stap die je kunt maken…

Ikzelf ben er lang van overtuigd geweest dat ik een slecht en lelijk mens was die het niet verdiende om gelukkig te zijn. Hoe hard ik ook mijn best deed om te veranderen en een stabieler en gelukkiger leven te leiden. Iedere keer weer ondermijnde ik mijn gewenste resultaten door mijn volledig potentieel niet te benutten. Pas toen ik dit in de ogen durfde te zien kon ik mijn onbewuste belemmerende overtuigingen overschrijven.

Dus, is het opsporen van onbewuste negatieve overtuigingen de eerste stap naar veranderen. Een mogelijke manier om onbewuste overtuigingen bewust te maken is het doen van de volgende oefening:

toverstaf en veranderen van overtuigingenOefening: opsporen onbewuste overtuigingen:

Ga zitten met een leeg vel papier en ga vrijuit associëren wanneer je antwoord geeft op de volgende vraag:

Ik heb niet het lichaam wat ik wil omdat:

1.Ieder antwoord dat vanuit je onbewuste omhoog komt schrijf je direct op. Blijf uit het oordeel over mogelijk negatieve antwoorden die naar boven komen. Blijf schrijven en blijf de vraag herhalen.

Doe dit net zolang totdat je onbewuste klaar is met antwoorden geven en ondertussen schrijf je ieder antwoord op. Misschien schrijf je één of zelfs meerdere vellen vol, gefeliciteerd je bent op de goede weg!

2. Nu je al je antwoorden op papier hebt lees ze eens door en voel eens wat de impact is van deze onbewuste overtuigingen. Hoe groot is de kans dat je de verandering die je wilt gaat realiseren waneer je daar in blijft geloven?

3. De volgende stap die je kunt zetten is het antwoord zoeken op de volgende vraag:

Wat is DE overtuiging dat als ik DEZE met een magische toverstaf zou kunnen veranderen in een positieve en ONDERSTEUNENDE overtuiging , alle belemmerende overtuigingen veranderen?

Neem daar echt de tijd voor. Neem de volgende week de antwoorden die je hebt opgeschreven een paar keer door en achterhaal de overtuiging die alle andere in stand houdt.

Blemmerende overtuiging en NLP tafelpotenZie jouw overtuiging maar als een tafelblad wat ondersteund wordt door een heleboel tafelpoten die het blad stevig op zijn plaats houden. Maar wanneer je deze overtuiging opspoort en weet te veranderen dan vallen alle tafelpoten onderuit.

Volgende week lees je oefeningen die je kunnen helpen om belemmerende overtuigingen  te overschrijven door overtuigingen die je gaan ondersteunen en bekrachtigen. Je gaat dan veranderen op een niveau dat onderliggende niveaus meeneemt.

Comment Section

0 reacties op “Afvallen en NLP

Plaats een reactie


*