Page content

Hyperventilatie

Hyperventilatie

Hyperventilatie betekent ‘teveel’ (hyper) ademen (ventilatie).

Bij het ademen, ademen we zuurstof in en koolstofdioxide (CO2) uit.
Je ademt sneller dan normaal, waardoor je meer zuurstof inademt. Maar je ademt tevens CO2 uit.

Daardoor daalt de CO2 waarde in het bloed en wordt je bloed minder zuur.
Je probeert je ademhaling onder controle te krijgen en juist daardoor ga je meer hyperventileren en krijg je allerlei symtomen zoals:

  • prop in de keel
  • droge mond
  • strak gevoel rond de mond
  • prikkelingen in handen en voeten
  • krampen in de handen
  • opgeblazen gevoel in handen en voeten
  • duizeligheid, licht gevoel in het hoofd
  • slecht zien
  • onwerkelijk gevoel
  • anders klinkende geluiden
  • waas voor de ogen
  • klam gevoel
  • angst flauw te vallen
  • slap gevoel in de knieën
  • het idee gek te worden
  • de angst dood te gaan
  • het idee dat alles er anders uitziet

Oorzaak hyperventilatie

Hyperventilatie is geen ziekte op zich. Het is een symptoom van angst, paniek, onzekerheid of stress.

Het komt veel voor bij mensen met hypochondrie. Ben je een hypochonder dan ben je ook erg gevoelig voor deze klachten.
Je bent immer altijd alert op je lichaam en meestal op je hart.
Het gevolg van die alertheid is dat je automatisch ook hyperventileert.
Vervolgens gaat je hart tekeer of slaat het over, terwijl je in feite aan het hyperventileren bent.

Paniekaanvallen zijn vaak hyperventilatieaanvallen, die je vertaalt als paniek.

Ruimtelijke angsten zoals pleinvrees, rijangst, hoogtevrees, en claustrofobie kunnen dezelfde klachten teweeg brengen.

Bij plankenkoorts of spreekangst is ook vaak sprake van versnelde ademhaling, maar dit wordt dan meestal spreekangst genoemd.

Een aanval van hyperventilatie is beangstigend. Je hebt het gevoel dat je te weinig zuurstof krijgt.
Het tegendeel is echter het geval: je ademt juist méér zuurstof in dan normaal.
Het is dan ook ommogelijk dat je tijdens een hyperventilatieaanval te weinig zuurstof krijgt en stikt.

2 soorten hyperventilatie

Hyperventilatie doet zich in twee vormen voor:

Acute hyperventilatie

Bij acute hyperventilatie treedt plotseling de opgejaagde ademhaling op. Je krijgt een aanval. chronische hyperventilatie
Vaak is een beangstigende situatie de directe aanleiding.
Deze vorm van hyperventilatie is het meest beangstigend

Chronische hyperventilatie

Bij chronische hyperventilatie hyperventileer je voortdurend. Vaak gebeurt dit onopgemerkt.
Naarmate je meerbewust wordt van je hyperventilatie en de symptomen, wordt de kans op een aanval groter.
Hoe meer je erop let des te erger wordt het probleem.
Des te meer je jouw ademhaling afstemt op hyperventilatie des te groter de kans dat het verergert.

Bij de term chronische hyperventilatie zou je het idee kunnen hebben dat je er niet vanaf kunt komen en er maar mee moet leren leven.
Dat is pertinent onjuist. Het begrip chronisch betekent hier uitsluitend dat je vaak hyperventileert.
Het is heel goed mogelijk om van chronische hyperventilatie af te komen. En dat hoeft helemaal niet lang te duren.

Het gevoel van een hyperventilatieaanval went nooit en je kunt er flink van in paniek raken.
Maar ik kan je geruststellen. Je hyperventilatie kan snél en definitief wordt opgelost.
Daarvoor heb je geen grote hoeveelheid sessies voor nodig. Want daar zit je al helemaal niet op te wachten, toch?

Foutieve behandeling van hyperventilatie

De meest gangbare therapie om een hyperventilatieaanval op te heffen is het doen van ademhalingsoefeningen.
hyperventilatie behandeling Vaak wordt geadviseerd om in een plastic zakje te ademen zodat je de CO2 weer inademt.

Ademhalen is echter een autonoom proces. Het gaat vanzelf.
Een snelle ademhaling is altijd een symptoom van angst of stress.
Stress en angst pak je echter niet aan met ademhalingstherapie.
Daarvoor heb je andere therapie nodig.

Meestal werken ademhalingsoefeningen averechts en is het risico aanwezig dat het chronisch wordt.
Ademhalingsoefeningen zijn gebaseerd op CO2-logica, maar gaan compleet voorbij aan de psychische component die hyperventilatie veroorzaakt.
Hoe meer aandacht wordt gegeven aan de bestrijding van de symptomen, des te groter de kans dat je chronisch gaat hyperventileren.

De oorzaken van hyperventilatie zijn zoals gezegd, Angst, paniek, onzekerheid, stress of oververmoeidheid.
Je krijgt een gevoel dat je nog niet eerder hebt meegemaakt. Daardoor raak je in paniek.
Vervolgens stel je alles in het werk om het onder controle te krijgen, maar dat verergert de situatie alleen maar.
Uiteindelijk ben je daardoor veel te veel gericht op de ademhaling.

Het beste is om de aandacht niet op je ademhaling te richten maar de ademhaling juist los te laten. Je zult zien dat dan de aanval geleidelijk aan minder wordt en de situatie zich normaliseert.
Als de hyperventilatie aanvallen je dagelijks leven belemmeren is het zaak om de oorzaak van de hyperventilatie aan te pakken. Dus zal je aan de slag moeten met de angst, onzekerheid of stress. Faster-EFT is een zeer effectieve methode waarmee je in 1-3 sessies de oorzaak van de hyperventilatie overwint en dus hyperventilatie vrij door het leven kan.

Comment Section

0 reacties op “Hyperventilatie

Plaats een reactie


*