Page content

Vliegangst

Vliegangst

Vliegangst komt veel voor. Eén op de drie volwassen mensen heeft in meer of mindere mate last van vliegangst.
Niemand wordt ermee geboren, het kan iedereen overkomen.

Vaak is het een gevolg van andere angsten, zoals claustrofobie (angst voor afgesloten ruimten), hoogtevrees, angst voor ongelukken of controledrang.

Vliegangst kan zich openbaren als een fobie of als een angststoornis.

Vliegangst als fobie

Een fobie is een soort psychische reflex; je ziet of hoort iets en meteen is de vliegangst daar.
Je kunt er niet aan ontkomen (wel na de juiste behandeling uiteraard).
Vliegangst als fobie is meestal het gevolg van claustrofobie, hoogtevrees of vervelende ervaringen met bijvoorbeeld turbulentie.

Vliegangst als angststoornis

Angsten praat je jezelf aan. Je fantasie gaat met je op de loop.
Je bedenkt wat allemaal kan gebeuren, hoe de luchtdruk wegvalt of de motoren stoppen.
In het vliegtuig houd je constant het cabinepersoneel in de gaten of ze nog wel ontspannen en relaxed zijn.

Symptomen van vliegangst

Wie vliegangst heeft, weet dit in het algemeen al weken voor de vlucht.
Een klein percentage mensen ontwikkelt echter pas vliegangst tijdens het wachten op het vliegveld of in het vliegtuig zelf, bijv. omdat er hevige turbulentie optreedt.

De vliegangst kan zo ernstig zijn dat je geen vliegreizen boekt.
Als je dan toch noodgedwongen moet vliegen, begint de angst al op weg naar het vliegveld.
Naarmate de vlucht dichterbij komt wordt de angst heftiger.

Je hart bonkt in je keel, je hebt zweet in de handen en je spieren staan strak gespannen.
Je nagels klauwen in de armleuningen van je stoel.

Sommige mensen met vliegangst roken belastingvrije pakjes sigaretten leeg of zetten het op een zuipen.
Volledig gestresst komen ze op de plaats van bestemming aan.

Vliegangst tips

Wanneer je door vliegangst overvallen wordt, houd je dan aan de volgende richtlijnen.

  • Ontspannen is belangrijk, ga rechtop zitten en adem langzaam in en uit. Je ademhaling wordt rustiger en gelijkmatiger.
  • Vermijd alcohol en andere drogerende middelen. Ze helpen niet om vliegangst te verminderen.
  • Zoek afleiding. Geef jezelf een taak zoals het maken van een kruiswoordpuzzel. Maak een praatje met een medepassagier of met het cabinepersoneel.
  • Bouw versterkende overtuigingen op. Bijvoorbeeld dat vliegen de veiligste manier van reizen is. Dat ze altijd genoeg brandstof meenemen. Dat  de piloot ook veilig thuis wil komen. Dit zorgt al voor een veiliger gevoel.

    Comment Section

    0 reacties op “Vliegangst

    Plaats een reactie


    *