Page content

Claustrofobie behandeling

Claustrofobie behandeling

Er zijn vele oplossingen om van claustrofobie af te komen.

Hieronder vindt je een overzicht van een aantal behandelmethoden.

Cognitieve gedragstherapie

Via cognitieve gedragstherapie kan in je sommige situaties heel goed over jouw angst heenkomen.
De volgende aspecten worden meestal geaddresseerd.

  • Zoek de angst op (Confrontatiemethode)
  • Weerleg irrationele gedachten
  • Verleg de aandacht naar het te bereiken doel

Er zijn flink wat CGT-programma’s. Ze lijken erg op elkaar en bestaan meestal uit 5 stappen.

  1. 

Psycho-educatie. Elke behandeling begint met een soort voorlichting. Wat zijn gezonde angsten?
  2. 
Omgaan met lichamelijke verschijnselen van angst. Angst gaat vaak gepaard met lichamelijke gevoelens. Met spierspanning bijvoorbeeld. Ontspanningsoefeningen kunnen dan helpen.
  3. 
Cognitieve herstructurering
. Bij cognitieve herstructurering breng je die gebeurtenissen in kaart die gepaard gaan met angst.
  4. Stapsgewijze blootstelling (exposeer). Stapje voor stapje stelt de behandelaar je bloot aan de dingen die angst oproepen of die je uit de weg gaat.
  5. 
Terugvalpreventie . Daarom worden er bij de laatste behandeling afspraken gemaakt. Wat moet je doen als je er weer last van krijgt?

Hypnose

Hypnose zorgt voor een staat van diepe ontspanning.
Je hoort en ziet alles, en blijft je eigen keuzes maken.

Hypnotherapie werkt doordat in de hypnotische trance de beperkende bewuste denkwereld waar we allemaal in leven wordt losgelaten.
Gedurende de sessie kunnen verschillende beperkende denkkaders veranderen waardoor de wereld op een andere manier wordt ervaren.

Een voorbeeld: Je bent bang voor muizen. Dit is een beperkend denkkader, omdat een muis niet gevaarlijk is.
Als je dan ergens een muis ziet, ontstaat er angst. Deze angst komt door het denkkader “muizen zijn eng” of “ik ben bang voor muizen”.

Als deze denkkaders er niet meer zijn, is de angst ook weg.
Het veranderen van deze denkkaders gaat het makkelijkste in een hypnotische trance omdat je dan volledig toegang hebt tot al je hulpbronnen

EMDR

EMDR (Eye Movement Desensitisation Reprocessing) is een behandelmethode dat door middel van oogbewegingen nare gebeurtenissen minder gevoelig maakt en alsnog verwerkt.
EMDR wordt vooral toegepast bij het verwerken van trauma’s, maar het werkt ook bij het behandelen van irreële angsten zoals claustrofobie.
Deze therapievorm  wordt gekenmerkt door beleven en niet zo zeer door praten.

(Faster) EFT

Bij  EFT wordt de emotionele lading van een gebeurtenis losgekoppeld zodat de situatie niet langer triggert.

Bij Faster-EFT wordt de totale programmatie van het onderbewustzijn gereset.
Je kan daardoor het probleem niet meer creëren.
Er wordt gebruik gemaakt van tijdlijnen en ademhalingstechnieken.

    Comment Section

    0 reacties op “Claustrofobie behandeling

    Plaats een reactie


    *