Page content

Sociale fobie behandeling

sociale fobie behandelingVeel menen hebben last van zenuwen en spanning, bij bijvoorbeeld het geven van een toespraak of tijdens een sollicitatiegesprek. Bij een sociale fobie is de angst om voor schut te staan zo groot dat het kan leiden tot het vermijden van situaties.

Heb jij last van een sociale fobie? Lees dit artikel om symptomen te kennen en tips om je fobie te overwinnen.

Het doet er niet toe hoe groot je angst is, of hoe verlegen je ook bent. Je kunt leren om je comfortabel te voelen in sociale situaties.

Wat is een sociale fobie?

Een sociale fobie houdt in dat je een intense angst ervaart bij sociale situaties, vooral wanneer deze onbekend zijn of het idee hebt te worden bekeken en beoordeeld door anderen. Deze kunnen zo beangstigend zijn dat alleen al gedachten aan zo’n situatie al angstgevoelens veroorzaakt. In het uiterste geval ga je sociale situaties vermijden.

De onderliggende oorzaak van een sociale fobie is de angst dat de omgeving negatief over je oordeelt en negatieve gedachten heeft. Daarmee de angst om beoordeeld te worden en in een schaamtevolle situatie te komen. Al weet je wel dat je angst voor een groot deel irrationeel is, maakt het je angstgevoelens niet dragelijker.

Is een sociale fobie behandelbaar?

De symptomen van een sociale fobie lijken soms lastig te bestrijden en misschien heb je het idee dat er niets aan te doen is. Gelukkig is een sociale fobie goed behandelbaar. Het begint met het begrijpen van de strategie: De relatie tussen je gedachten, gevoelens en gedrag welke door een trigger wordt geactiveerd.

Triggers bij een sociale fobie

Ondanks dat dat je wellicht de enige bent met dit probleem, is een sociale angst of sociale fobie eigenlijk heel gewoon. Veel mensen worstelen met deze angsten. Maar de situaties die tot de symptomen van sociale angsten leiden zijn voor iedereen anders.

Voorbeelden van beangstigende sociale contexten:

Het ontmoeten van nieuwe mensen
In het middelpunt van de aandacht
Gadegeslagen door vreemden
Het voeren van alledaagse gesprekken
Spreken in het openbaar
Op het podium staan
Gepest of bekritiseerd worden
Praten met “belangrijke” mensen of gezagsdragers
Gebeld worden in de klas
Tijdens en voorafgaand aan een date
Het houden van een telefoongesprek
Naar een openbaar toilet gaan
Het afleggen van examens
Eten of drinken in het openbaar
Spreken in een vergadering
Het bijwonen van partijen of andere sociale bijeenkomsten

Symptomen van een sociale fobie

Wanneer je zo nu en dan zenuwen ervaart in sociale situaties hoeft niet te betekenen dat je een fobie hebt. Veel mensen hebben hier last van en het is volkomen normaal als je in bepaalde contexten nerveus bent. Voor deze mensen is er geen sprake van een fobie, want het heeft geen nadelige gevolgen voor hun sociale leven. Maar wanneer je bepaalde situaties gaat vermijden, bijvoorbeeld je ziek melden voor een bijeenkomst of examen. Of wanneer je een toespraak mag houden en je blijft thuis, of je kan nauwelijks een woord uitbrengen vanwege de zenuwen, dan zou je wel eens last kunnen hebben van een sociale fobie.

Emotionele symptomen van sociale angststoornis/sociale fobie

Overmatig bewust zijn van jezelf en last van angst in alledaagse sociale situaties
Intense zorgen hebben de dagen, weken of zelfs maanden vooraf een aanstaande sociale situatie
Extreme angst te worden bekeken door anderen, vooral mensen die je niet kent
Angst dat je zult handelen op een manier die je in verlegenheid kan brengen, zelfs vernedering
Vrezen dat anderen zullen merken dat je nerveus bent

Fysieke symptomen van sociale angststoornis/sociale fobie

Rood gezicht, of blozen
Kortademigheid
Maagklachten, misselijkheid (vlinders)
Trillen of beven (inclusief beverige stem)
Hoge hartslag of beklemming op de borst
Zweten of opvliegers
Duizeligheid of zelfs flauwvallen

Gedragsmatige symptomen van sociale angststoornis/sociale fobie

Het vermijden van sociale situaties in een mate die activiteiten beperkt en je sociale leven verstoord
Je verbergen op de achtergrond, om aan je verlegenheid te ontsnappen
De noodzaak voelen om altijd iemand mee te nemen naar sociale situaties
Het drinken van alcohol vóór sociale situaties om je zenuwen te kalmeren

Als meerdere symptomen herkent in je dagelijks functioneren is het belangrijk om er wat aan te doen. Je kan je leven verrijken door het overwinnen van je angsten en gelukkig is er genoeg voorhanden om je hierbij te helpen. Je kan zelf met de volgende tips aan de gang om te ervaren of dit je angst verminderd. Ook kan je overwegen of je gebruik wilt maken van Life Coaching om een snelle bevrijding te ervaren.

Tips om je sociale angst te overwinnen

#1 daag je belemmerende gedachten uit

Gedachten en overtuigingen kunnen je angst activeren. Overtuigingen die je kunt leren uitdagen: Toetsen of deze op waarheid zijn berust. Voorbeelden van belemmerende gedachten:

“Ik weet dat ik uiteindelijk als een dwaas overkom”
“Mijn stem zal beginnen te trillen en ik zal mezelf vernederen.”
“Mensen zullen denken dat ik dom ben.”
“Ik zal dichtklappen en niet meer weten wat ik moet zeggen. Ik zal saai overkomen.”

Daag deze gedachten uit door antwoord te geven op de volgende vragen:

  1. Is het waar?
  2. Kun je absoluut zeker weten dat het waar is?
  3. Wat gebeurt er wanneer je die gedachte gelooft? Hoe voelt dat en hoe reageer jij?
  4. Wie zou je zijn zonder deze gedachte? Keer de gedachte vervolgens om.

#2 beïnvloed je stress door bewuste ademhaling

Als je merkt dat je hartslag omhoog gaat en je fysieke stressgevoelens krijgt word je bewust van je ademhaling. Bewust en langzaam ademen leert je de fysieke symptomen van angst beter te controleren.

Adem langzaam en diep in door je mond gedurende vier seconden.
Houd de adem in gedurende twee seconden.
Adem langzaam uit door je mond zes seconden.
Blijf in- en uitademen door je mond. Houd je focus op een langzaam en gestaaag ademhalingspatroon van 4-tellen in, 2-tellen vasthouden, en 6-tellen uit.

#3 verander je Life Style

Alleen het hebben van gezonde gewoontes zal niet voldoende zijn om je sociale fobie te verhelpen. Maar een gezonde Life Style kan invloed hebben op angst gevoelens en deze verminderen. Daarnaast maakt het de weg vrij om een behandeling succesvol te laten verlopen. Zorg voor voldoende slaap, wees matig met cafeïne en alcohol gebruik. Zorg voor voldoende beweging.

#4 werk aan je sociale vaardigheden

Het vergroten van je communicatieve en sociale vaardigheden is een prima manier om je zelfvertrouwen te laten groeien. Een NLP of assertiviteit training zijn uitermate geschikte manieren om jouw interactie met anderen beter te laten verlopen. Oefen in de praktijk: Ga vrijwilligerswerk doen op een terrein waar je hart voor hebt.

Wat als je hulp nodig hebt?

Er worden diverse therapieën en trainingen aangeboden om je anders te leren omgaan met een sociale fobie. Een aantal voorbeelden van effectieve coaching: NLP, Hypnose, Faster EFT en EMDR. Daarnaast kan je via de huisarts worden doorverwezen naar meer reguliere therapieën. Helaas zijn deze lang niet altijd succesvol en duren meestal onnodig lang. Life Coach Academie heeft veel ervaring bij het snel en duurzaam verhelpen van fobieen, angsten, P.T.S.S. en emotionele problemen. Neem gerust vrijblijvend contact op om jouw persoonlijke situatie te bespreken met een Life Coach.

    Comment Section

    0 reacties op “Sociale fobie behandeling

    Plaats een reactie


    *